neděle 17. února 2019

Kůže plná stínů - Frances Hardinge

Zdroj obrázku

Autor: Frances Hardinge
Rok vydání: 2018
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 408

Anotace: Toto je příběh dívky s medvědím srdcem...
Občas, když člověk zemře, hledá jeho duch nové útočiště. A někteří lidé v sobě mají prostor, v němž se lze skrýt.
Dvanáctiletá Makepeace se naučí bránit se duchům, kteří se v ní během nocí urputně snaží nalézt úkryt - ale jednoho dne její obrana v důsledku strašlivé události povolí.
Nyní se v ní skrývá jakýsi přízrak.
Je to divoký, drsný a silný duch, který se však ukáže být její jedinou ochranou ve chvíli, kdy je poslána k bohaté a mocné rodině svého otce. Schyluje se k občanské válce a její příbuzní ji potřebují, aby jim pomáhala ochránit děsivé rodinné tajemství.
Makepeace plánuje útěk a vydává se do země rozervané válkou. Musí se však rozhodnout, co je horší: být ovládána přízraky, nebo zemřít?
Strhující příběh o síle, moci, přátelství a jedné houževnaté dívce, která se ocitla ve světě v němž se vše obrací vzhůru nohama.


"Makepeace si zakryla uši a pevně zavřela oči i ústa, protože věděla, že se chtějí dostat dovnitř, do její hlavy. Hučely a skučely jí do uší a ona se snažila jim nerozumět, nenechat ty vtíravé chorobné zvuky, aby se proměnily ve slova."

Makepeace, která žila se svou matkou Margaret u svých příbuzných v puritánském městečku Poplar, neměla zrovna šťastný život. Velmi často se budila ze spaní s křikem, protože ji sužovala noční můra. Makepeace měla dar, nebo to snad bylo prokletí? Její tělo dokázalo obývat několik duší, nejenom tu její. A proto ji matka občas nechávala spát přes noc na hřbitově, aby se dokázala ubránit duchům, kteří chtěli obývat její tělo.

"Makepeace se do mysli vetřela vzpomínka na rozteklou, zlomyslnou tvář. Slabé, nemohoucí přízraky. Škodná, kterou je třeba zničit. Zabouchla před tou myšlenkou dveře, ale ty nezůstaly zavřené. Makepeace se začala třást. Nemohla si pomoct."

S matčinou smrtí je poslána do Grizehayes, do domu svého otce a jeho rodině. Vznešené rodině Fellmottů. Jednoho dne objeví jejich velké rodinné tajemství, které ji může stát život. Mohla by se stát pouhou schránkou pro duchy této rodiny. Její duše by mohla být zničena, roztrhaná na kusy. A co je důležité, nikdo neví, že neúmyslně dovolila, aby do ní vstoupila duše medvěda.

V Grizehayes se seznámí s Jamesem, se svým nevlastním bratrem. Rozhodnou se pro společný útěk, ale nic nedopadne tak, jak si naplánovali. A Makepeace bude muset zachránit nejenom svůj život ale i ten Jamesův. Podaří se jí to? Dokáže najít v této kruté době nějakého spojence, nebo to bude hon na čarodějnice?

"Na tobě nijak nezáleží. Nemáš nic, co jsme ti nedali my. A nikdo v celé této zemi proti nám nepozvedne hlas. Kdyby tě naši psi měli uštvat v rašeliništi, nikdo by ti nepomohl. A ani potom by po tobě nikdo ani nevzdechl... Jsi tím, kým my řekneme."

Makepeace jsem si velmi oblíbila. Byla chytrá, milá, vynalézavá, zvědavá, vzpurná a měla silnou vůli. Autorka skvěle popsala dvanáctiletou dívku, která musela v době občanské války hodně rychle dospět, aby se o sebe samu dokázala postarat. Bojovala za to, aby získala svou nezávislost.

Kniha je rozdělena do sedmi částí, které dohromady obsahují třicet devět kapitol. Kapitoly nejsou moc dlouhé a každá končila tak, že jsem měla potřebu číst dál. Nemohla jsem přestat číst. Autorčiny popisy mě vůbec nenudily. Užívala jsem si každou stránku. Příběh je plný tajemství, intrik, loajality a přátelství.

"Medvěd není dítě, které musím konejšit. Není to zuřící bestie, kterou musím držet na řetězu. Není třeba se ho bát ani se za něj stydět. On je já. Ať už jsme byli předtím kýmkoliv, nyní jsme já a on my."

I když je kniha psána pro mladší generaci, tak mě velmi uchvátila a já nemohu jinak než doporučit dál. Pokud máte rádi historické příběhy protkané duchařinou, tak neváhejte. Autorky styl psaní mi velmi sedl a já se od knihy nemohla odtrhnout. Byla jsem vtažena do příběhu a vše prožívala s naší hlavní hrdinkou Makepeace.

A jak to, tak bývá, má peněženka opět zapláče, protože toto je už druhá kniha, která u nás vyšla a já ještě nečetla knihu Strom lží. Rozhodně nepochybuji, že by se mi nelíbila.

Hodnocení:

Frances Hardinge
strávila velkou část svého dětství ve velkém starém domě, který ji od raných let inspiroval k psaní podivuhodných historek. Studovala angličtinu na Oxfordské univerzitě a pak pracovala v softwarové společnosti. O několik let později vydalo nakladatelství Macmillan její první dětský román Fly by Night, který si vysloužil příznivý kritický ohlas a vyhrál cenu Branford Boase First Novel Award. Autorka byla nominována na několik dalších cen, z nichž některé také získala, včetně prestižní ceny CILIP Carnegie Medal za knihu Cuckoo Song.
Rovněž obdržela prestižní cenu Costa Book of the Year za knihu Strom lží (Omega 2017).

Za zaslání recenzního výtisku děkuji knihy Dobrovský, kde si knihu Kůže plná stínů můžete zakoupit.

Díky za přečtení
a mějte se krásně.
Pary

4 komentáře:

  1. Původně jsem neměla v plánu tuto knihu nijak extra číst (přiznávám, že mě zaujala hlavně díky té nádherné obálce, ale po přečtení tvé recenze si jí přidávám do seznamu :) Děkuji za tip na skvělou knihu!

    Klářin Knihokoutek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář, mně se kniha fakt líbila a jak to zavání alespoň trochu duchařinou, tak většinou neváhám :-)

      Vymazat
  2. Tyjo. Moc krásná recenze. Úplně jsi mě pro tuto knihu nadchla. Moc dekuji. Uz si píšu na seznam :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji, tak to doufám, že se kniha bude líbit :-)

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře :-)