středa 12. června 2019

Klíč 17 - Marc Raabe

Zdroj obrázku

Autor: Marc Raabe
Rok vydání: 2019
Nakladatelství: Vendeta
Série: Tom Babylon (1.)
Počet stran: 456

Anotace: V kupoli berlínské katedrály visí roztrhaná mrtvola s černými křídly: jde o prominentní kazatelku dr. Brigitte Rissovou. Kolem krku má zavěšený klíč, v němž je vyraženo číslo 17.
Tom Babylon z LKA chce případ získat za každou cenu - s tímto klíčem totiž před mnoha lety zmizela jeho malá sestra Viola. Sám Tom se ale během pátrání stává kontroverzní osobou - psycholožka Sita Johannová si brzy začne klást otázku, kdo toho více skrývá: Tom, anebo tajemný vrah?

"Zakloní hlavu a pohlédne vzhůru k vrcholu kopule ležícímu sedmdesát čtyři metrů nad ním. To, co spatří, mu vyrazí dech. Přímo nad ním, asi ve výšce deseti metrů, se vznáší vzpřímená lidská postava, žena v černém rouchu, s roztaženými perutěmi, podobná stoupajícímu andělovi. Hlava ji visí dopředu, oči a ústa má zavázané černými pruhy látky, nos jí dopředu trčí jako malý bledý bod. Z okraje peleríny padají kapky do hlubiny."

V roce 1998 nalezne Tom Babylon a jeho parta mrtvého muže na dně kanálu. Muž má na krku zavěšený klíč s číslem sedmnáct. Pár dní na to zmizí Tomova sestra Viola i s nalezeným klíčem, který si Tom nechal. I když je později nalezeno tělo a Viola je prohlášena za mrtvou, Tom ničemu z toho nevěří a svou sestru stále hledá. I nyní, o devatenáct let později, kdy se stal policistou. Jednoho dne se jako první dostane k případu nalezené mrtvé ženy. Jedná se o kazatelku Brigitte Rissovou, matku Karin, která byla v dětství v Tomově partě. Na krku měla zavěšený stejný klíč, jako tenkrát ten mrtvý, kterého našli na dně kanálu. Mají spolu tyto dvě vraždy něco společného? Co všechno Tom skrývá a je jeho sestra opravdu mrtvá? A co má se vším společného Klára Winterová, která je zavřena v psychiatrické léčebně?

Tom Babylon není dokonalý policista, je tvrdohlavý, neřídí se pravidly a má temnou minulost, která ho velmi ovlivnila a  provází ho i nyní po tolika letech. Toma jsem si nedokázala oblíbit, nějak jsem se s ním nemohla ztotožnit. Jeho parťačka Sita Johannsová, která mu byla přidělena, má také svou temnou minulost, ale byla mi o něco sympatičtější než Tom. Přišla mi chytrá a odvážná a jako psycholožka dokázala celkem dobře číst v lidech. Tom i Sita bojují s následky minulosti, každý po svém.

Kniha je psána ve dvou úrovních času. V současnosti, ve které je Brigitte Rissová nalezena mrtvá a Tom vyšetřuje vraždu. A v minulosti, kdy teeneger Tom s partou, naleznou mrtvolu a zmizí jeho sestra. Minulost hraje v příběhu velmi důležitou roli. Postupně odkrýváme Tomovo dětství a pomáhá nám pochopit celý příběh.
Kapitoly jsou krátké a vyprávěny ve  třetí osobě, většinou z pohledu Toma. Občas se vyjádří i jiná postava.

"Obrátí se ke dveřím, chce odejít, zrak jí však padne na stěnu posetou číslicemi a zůstane stát. "Ach, v tom vašem kalendáři, všimla jsem si tam jedné chybičky, to jsem se ještě chtěla zeptat. Proč jste tu sedmnáctku - "
"To není žádná chyba," vykřikne Klára Winterová za ní. Friderike už se nestačí otočit. Ucítí ránu do zad, spadne obličejem napřed na jakousi komodu, narazí nosem o dřevo. Pak ztratí rovnováhu a spadne na koberec, který je mnohem méně měkký, než si myslela."

Děj je poměrně zapletený a kniha vyžaduje celkem dost soustředění. Chvílemi jsem se při čtení ztrácela a to mě trochu rušilo. V knize bylo mnoho napětí a hádanek, což oceňuji. Ale bylo zde i dost hluchých míst. Občas jsem přemýšlela, kdo je kdo, a jak zapadá do příběhu.

Kniha si svého čtenáře určitě najde. Pokud máte rádi thrillery s detektivní zápletkou a napětím, tak vám knihu doporučím. Až do konce jsem neměla ponětí, kdo je vrahem, což oceňuji. Také zde zůstalo mnoho nevyřešeného a já se přiznám, že mě zajímá, co si autor připravil dál. 

Obálka je dle mého názoru velmi povedená. Ta mě zaujala na první pohled.

Hodnocení:

Marc Raabe
se narodil v roce 1968 v Kolíně nad Rýnem. V patnácti letech objevil svou vášeň pro vyprávění příběhů a začal s kamarádem natáčet filmy. O tři roky později založili produkční společnost, která se podílela na tvorbě videoklipů a televizních pořadů.
Jeho debutový thriller Schnitt (2012), se po dobu několika týdnů udržel na seznamu bestsellerů Spiegelu. Jeho knihy byly přeloženy do deseti jazyků.

Za zaslání recenzního výtisku děkuji knihy Dobrovský, kde si knihu Klíč 17 můžete zakoupit.

Díky za přečtení
a mějte se krásně.
Pary

4 komentáře:

  1. Já jsem si popravdě knihu hodně užívala, možná kdybych ji nečetla na jeden zátah, tak bych z ní nebyla tolik nadšená, ale díky volnu, co jsem měla v práci, jsem ji přečetla za jeden den. Tom Babylon se mi jako postava velmi líbila, i když je to takový ten klasický hlavní hrdina se smutnou minulostí.
    A také jsem hodně zvědavá, jak se jeho příběh bude vyvíjet dál. Doufám, že u nás bude přeložen i další díl:))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já neměla tolik času a musela jsem číst postupně, možná kdybych četla v kuse, tak by to bylo lepší... ale nic to nemění na tom, že další díl bych si ráda přečetla, protože zůstalo spousta nezodpovězeného :-)

      Vymazat
  2. O knize jsem ještě neslyšela, ale vypadá zajímavě. Určitě po ní mrknu :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře :-)