![]() |
Zdroj obrázku |
Autor: Yrsa Sigurđardóttir
Rok vydání: 2024
Nakladatelství: Metafora
Série: Černý led (3.)
Počet stran: 368
Anotace: V recyklačním centru v Reykjavíku je nalezena a exhumována kostra, která byla podle všeho pohřbena v zemi mnoho let. Policisté Týr a Karó nejsou k případu přiděleni, ale jsou požádáni, aby pomohli v sousedském sporu, který eskaloval do nebezpečných rozměrů. Zanedlouho se však ocitají uprostřed vyšetřování vraždy.
Mezitím se mladá kuchařka Gunndís rozhodne jít ve stopách svého zesnulého otce a přijme dočasnou práci na palubě velké rybářské lodi. Když najde knihu, která otci patřila a která by měla být kdesi na dně moře, začne se obávat o svůj život.
Ačkoli si to Týr a Karó zpočátku neuvědomují, všechny události jsou spojeny strašlivou nehodou před mnoha lety, kdy na moři vzplála rybářská loď a potopila se do hlubin oceánu i s posádkou uvězněnou uvnitř.
"Na podlaze ležela zahnědlá lidská kostra. Některé části chyběly, především lebka a několik článků prstů na rukou i nohou. Většina velkých kostí tam však byla.
Zatímco na hrůzný výjev šokovaně zírali, prolétlo Einarovi hlavou, že si nejspíš bude muset najít nového pomocníka. Tenhle mladík, jakmile se zase zmůže na slovo, dá nepochybně výpověď."
Děj knihy se rozvíjí v několika rovinách, které se postupně proplétají. Když dva pracovníci v recyklačním třídícím centru v Reykjavíku naleznou starou kostru, jejíž původ je zahalen tajemstvím, začíná vyšetřování, kdo je mrtvou osobou. Policsté Karó a Týr nemají tento případ sice na starosti, ale jsou požádáni, aby pomohli v sousedském sporu, kterého už se nechce nikdo ujmout. Netrvá to dlouho a Karó s Týrem začínají vyšetřovat vraždu.
"Majitelka měla zřejmě pravdu, když jí říkala, že nikdo dospělý nebude doma, možná jen děti. Berglind si oddechla, když zjistila, že ani ty tam nejsou. Věděla, že ukazovat dům zájemcům v nepřítomnosti stávajících obyvatel bude mnohem snazší. Majitelů měla plné zuby už po první schůze, kdy přišli dům realitní kanceláři nabídnout. Ke konci málem zvažovala, že radši vyskočí z okna, jen aby před nimi unikla."
Paralelně sledujeme osud kuchařky Gunndís, která pracuje ve školní jídelně, ale občas si dokázala vyjednat na pár dní volno, a mohla tak pracovat na rybářské lodi jako kuchařka. Povolali ji narychlo jako vždycky, lodní kuchař na poslední chvíli odvolal účast, a kdyby to tolik nespěchalo, dostal by místo určitě někdo jiný. Na lodi ale nalezne otcovu knihu, která by se měla nacházet na dně oceánu, a to v ní probudí znepokojivé tušení a strach o vlastní život.
Postavy v knize jsou vykresleny s psychologickou hloubkou. Týr a Karó tvoří skvělou dvojici, která působí autenticky, jsou rovnocennými partnery. Týr je pragmatický a klidný a nenechá se jen tak odradit, zatímco Karó je impulzivnější a citlivější. Gunndís je mladá žena, která se snaží vyrovnat s minulostí své rodiny a přináší do příběhu prvek nejistoty a osamělosti, její linie skvěle doplňuje hlavní děj a přispívá k budování temnější atmosféry.
"Ty dvě rodiny jsou asi vážně magoři a už stihly podat žalobu skoro na všechny policisty v Grindavíku i v celém okrsku. Podezírají je z diskriminace, předpojatosti a bůhví čeho ještě. Všechno jsou to naprosté nesmysly, jaké mohli vymyslet jenom totální cvoci. Zažalovali dokonce i stavební inspektory a obecní úřad. Střídají se v tom. Jakmile jedna rodina někoho zažaluje, druhá okamžitě podá žalobu ve stejné záležitosti, ale s opačným vyzněním. Je kolem toho děsný cirkus, takže chápu, že už toho kolegové z jihu mají plné zuby. Aspoň dokud nebudou ty žaloby vyřešené. Každá další zdržuje vyřízení těch ostatních."
"Takže tam máme vyrazit a očekávat, že podají žalobu i na nás?" Týr nebyl včerejší."
Prostředí Islandu je opět silnou stránkou Yrsy a hraje významnou roli. Reykjavík a drsné podmínky na moři jsou popsány tak, že čtenář cítí syrový vítr a neklidné vlny na moři. Autorka nás opět vtahuje do děje svými popisy. Pocit nebezpečí, který panuje na palubě lodi uprostřed oceánu je hmatatelný.
Hlubiny jsou třetím dílem ze série Černý led, který je skvělý stejně jako předchozí díly. Yrsa opět mistrně kombinuje napětí, psychologii a tíživou atmosféru. Každý kdo hledá skvělou severskou detektivku si přijde na své. Kniha se dá určitě číst bez znalosti předchozích dílů, a lze si ji užít i samostatně, ale znalost předchozích dílů může prohloubit pochopení některých postav.
Hodnocení

Yrsa Sigurđardóttir
vystudovala stavební inženýrství, ale od vydání debutového románu v roce 2005 (česky Poslední rituál, Metafora 2007) se věnuje především literatuře. Její romány patří ke špičce severské krimi a thrilleru. Nejproslulejší je série o advokátce Tóře Gudmundsdóttir, v druhé sérii se pak objevuje neméně čtenářsky oblíbená dvojice psycholožky Freyji a vyšetřovatele Huldara. Knihy Yrsy Sigurđardóttir vycházejí v překladech do více než 30 jazyků a získaly řadu ocenění. Autorka je mimo jiné nositelkou Ceny Palleho Rosenkrantze udělované Dánskou akademií kriminální literatury (2017 za román DNA) a trojnásobnou nositelkou ceny The Blood Drop za nejlepší islandský kriminální román (2011 za román Pamatuji si vás všechny, 2015 za román DNA a 2021 za román Kořist). Titul Kořist byl nominován na prestižní cenu Dagger for Crime Fiction in Translation, udělovanou britskou Asociací autorů detektivní literatury knihám psaným původně v jiném než anglickém jazyce.
Titul Hrob byl na Islandu nominován na audioknihu roku 2024.
Audiokniha Není úniku byla v české republice mezi deseti nejprodávanějšími thrillery roku 2023.
Za zaslání recenzního výtisku děkuji nakladatelství Metafora, kde si knihu Hlubiny můžete zakoupit.
Díky za přečtení a
mějte se krásně.
Pary
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji za vaše komentáře :-)