úterý 13. září 2022

Vítězství větší než smrt - Charlie Jane Andersová

 

Zdroj obrázku


Autor: Charlie Jane Andersová
Rok vydání: 2022
Nakladatelství: Cosmopolis
Série: Unstoppable (1.)
Počet stran: 376

Anotace: Jsem Tina. Docela obyčejná holka, řekli byste. Jenže k té mám daleko.
Obyčejné holky nepřišly na Zemi z hvězd. Obyčejné holky v sobě nemají meziplanetární záchranný maják, časovanou bombu, co je může každou chvíli vystřelit k nejšílenějšímu dobrodružství jejich života. Obyčejné holky nejsou klonem zavražděné hrdinky Královské flotily.
Nevím o žádné obyčejné holce, jejímž osudem by bylo spasit galaxii.
Můj maják začal vysílat. A já jsem teď v pořádné kaši. Vědí o mně - moji lidé, ale i ti druzí. Nepřátelé, které mám srazit na kolena.
Jenže co když jsem, i přes všechny sliby a přípravy, prostě jen Tina? Obyčejná holka...

"Ten maják je mou součástí, stejně jako játra nebo ledviny. Jenom mě občas v noci vzbudí slabé zavrnění a já mám pocit, jako bych měla v hrudi nainstalovaný kardiostimulátor nebo nějaký podobný cizí předmět. A v tu chvíli si vzpomenu, že moje tělo není takové, jako mají ostatní lidé."

Tina celý svůj život ví, jaký je její osud. Jednoho dne bude muset opustit Zemi. A to jen proto, že je klonem mimozemské velitelky Královské flotily Thaoh Argentianové, která zemřela. Teď jen čeká, až se jí rozsvítí maják a ona bude muset opustit svou matku, která na to Tinu celý život připravovala.

Tinina nejlepší kamarádka Rachael o všem ví a v den, kdy se Tinin maják rozsvítí jsou spolu. Maják upozorni, jak spojence, tak nepřátelé na místo, kde se nachází. Tina, v doprovodu Rachael se vydává do vesmíru, aby naplnila svůj osud, který jí byl určen.

"Podíváme se vzhůru a spatříme holou hlavu, která má stejnou kanárkově žlutou barvu jako ruka a je pokryta zebřími pruhy v barvě nebeské modři. Z temene hlavy až dozadu ke krku vystupují jakési cvočky, možná kostní ostruhy.
"Mé jméno je Yatto z Monnthů a mé zájmeno je oni."

Všichni z Královské flotily spoléhají na Tinu. Má mít veškeré znalosti a vzpomínky kapitánky Argentianové, nebo snad ne? Co všechno Tinu a její přátelé čeká? A jak moc nebezpečný je Marrant?

Autorka vytvořila světy, ve kterých ukázala, jak velká je její fantazie. To samé, co se týče postav. Ty jsou zajímavé, rozmanité a velmi dobře vykreslené. Jediné, co mi dělalo při čtení trochu problém byly jména postav. Chvílema jsem se trošku ztrácela a přemýšlela, kam si kterou zařadit, jestli je to tahle, nebo zrovna ta druhá.

"Partnerské zvyklosti u Makvarianů jsou trochu komplikované - ačkoli dnes už mnoho z nich žije prostě v páru. Jenže... myslím, že Thaoh zkrátka kolem sebe chtěla mít velkou, hlučnou rodinu. A vím, že vždycky přemýšlela o tom, že by měla syna, dceru nebo vlastního thontira. Občas se na vás dívám a představuji si, že jste její dcera, místo jejího..."
A tuhle větu kapitán Othaar nedokáže dokončit."

Co se týče romantického vztahu mezi postavami, tak ten mi v knize nepasoval, já osobně bych ho asi vynechala, ale pro někoho to může být zpestření a může se mu to líbit :-) Jinak celkově se mi příběh líbil a pokud vyjde pokračování, tak bych si ho určitě ráda přečetla. Velmi mě zajímá, co si Charlie Jane Andersová pro postavy připravila a jaký jim naservíruje osud :-)

Knihu Vítězství větší než smrt určitě ocení mladší čtenáři, kteří mají rádi fantasy příběhy, kde nechybí mimozemšťané a vesmírné lodě :-)

Hodnocení

Charlie Jane Anders
je americká spisovatelka, novinářka a komentátorka. Je autorkou hned několika bestsellerů. Své příběhy a články publikovala v denících The New York Times a The Washington Post, v magazínu Wired a dalších.
Úspěch sklidil její TED Talk Go Ahead, Dream About the Future, který zhlédly přes 2 miliony diváků. S Annalee Newitzovou spolumoderuje podcast Our Opinions Are Correct.

Za zaslání recenzního výtisku děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Vítězství větší než smrt zakoupit.

Díky za přečtení a
mějte se krásně.
Pary

2 komentáře:

  1. No, já zas naopak sci-fi a vesmírné lodě moc nemusím... proto jsem si knihu nechala ujít. :) Ale moc pěkná recenze.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, tentokrát mě na první pohled zaujala obálka. Já si sci-fi občas ráda přečtu :-) ale je fakt, že to není pro každého :-)

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře :-)