úterý 25. prosince 2018

Normálně jiní - Tammy Robinson

Zdroj obrázku
Autor: Tammy Robinson
Rok vydání: 2018
Nakladatelství: Cosmopolis
Počet stran: 336

Anotace: Žádná rodina není ideální. Každá má svoje problémy. Devatenáctiletá Maddy dělí svůj život mezi práci ve fotolabu a svou mladší autistickou sestru B, která vyžaduje celodenní péči. Stará se o ni společně s matkou a je smířená s tím, že už to tak bude napořád. Nemá čas na kamarády, na kluky, na věci, co ostatní v jejím věku běžně dělají. To poslední, na co myslí, je láska. Jenže jí to nevadí. Je to přece její rodina a ta je nejdůležitější... S tím by ovšem nesouhlasil devatenáctiletý Albert. Jediné, o čem sní, je odjet z domu, od otce, který ho nikdy nepochválí. Albert je podle něj jen břídil a flákač, který nikdy nic nedokáže. Pryč od bratra, který si libuje v urážkách všeho a všech.
Jednoho dne se Maddy a Albert potkají a toto setkání jim změní pohled na vše. Albert začne poněkud odtažité, a přitom okouzlující Maddy nadbíhat. Čím více se sbližují, tím více si uvědomují, že na své problémy nejsou sami a že jeden druhému mohou dodat odvahu věci změnit. Albert poprvé v životě poznává, jak silné může být rodinné pouto. Zamilují se do sebe, ale kromě lásky je čeká ještě jedna těžká zkouška. Jak se s ní vyrovnají?

"Uvědomuju si, že B není člověk, kterýho by ostatní považovali za ,normálního'. Ale pro mě je prostě taková, jaká byla odjakživa a jaká má očividně taky zůstat. Jestli tohle není definice normálnosti, tak co?"
"Každý jsme jiný."
"Přesně."
"Normálně jiní."

Maddy je devatenáctiletá, silná a velmi ochranářská dívka, která žije se svou matkou a sestrou. Její autistická sestra B, která potřebuje péči dvacet čtyři hodin denně, je pro ni vším. Má jediného kamaráda, a tím je její kolega v práci Kyle. Seznámení s Albertem jí změní celý život.

Albert je devatenáctiletý, vtipný a velmi chápavý chlapec. Má velmi jemnou duši. Albert, na rozdíl od Maddy, chce co nejdříve odejít z domu. Jeho otec s bratrem nepatří zrovna mezi chápavé a milé lidi a Alberta v jednom kuse shazují a uráží.

Jak dopadne příběh plný lásky, zdravotních problémů a rodinných vztahů? Má Albert s Maddy nějakou šanci na společnou budoucnost?

"Já nejsem sám dobrovolně, zato ty jo. Nikoho nemáš, protože se s nikým nechceš zahazovat."
V tom se plete, ale nenamáhám se mu to vysvětlovat. Když někdo nemá někoho, kdo je na něm ve všem závislý jako moje sestra na mně, nemůže to pochopit. Třeba si myslí, že ano, ale jsou na omylu. Všechno, co dělám, každé rozhodnutí musím opatrně zvažovat, abych odhadla, jaký vliv bude mít na moji sestru. Musím brát v úvahu věci, na které můžeme narazit a které by ji mohly znervóznit."

Alberta s Maddy jsem si zamilovala od začátku. To, jaký vztah měla Maddy se svou sestrou bylo odzbrojující. Rodina, která má své problémy, a přesto drží při sobě. Albert musel naopak snášet urážky svého otce a bratra. Ty dva jsem vážně, ale opravdu vážně neměla ráda.

Celý příběh je psán z pohledu Alberta a Maddy. Ve vyprávění se střídají, což se mi velmi líbilo. Děj dokonale plyne. Nejsou zde žádná hluchá místa. Autorka se zde zabývá tématem, jako je autismus, a přesto dokázala některé situace odlehčit humorem, který se do knihy opravdu hodil.

"Bratrovi se v posledních letech vzadu na hlavě vytvořilo něco, čemu říkám malý letiště. Je v místě, kam nemůže vidět, pokud by nedržel zrcadlo za hlavou a přitom se nedíval do dalšího. Vlasy mu tam postupně prořídly a zbylo po nich skoro dokonalý proplešatělý kolečko, který Louisovi naprosto uniká."

Normálně jiní je příběh mladé lásky, který je velmi čtivý a zasáhl mě na tom správném místě. Byla jsem úplně vtažena do děje a vše prožívala s Albertem i Maddy. Štěstí i smutek jsem prožívala s nimi. Autorce jsem věřila naprosto všechno. Ačkoli je toto dílo srovnáváno s knihami Hvězdy nám nepřály a Než jsem tě poznala, tak přesto je tento příběh jiný. Má své osobní kouzlo.

"Táta vzkazuje, že bude na večeři doma."
"Dobře, přichystám nejlepší čajový servis a oholím si nohy."
Jsem si dost jistej, že to myslela sarkasticky."

Nejlepší asi bude, když přejdu rovnou k doporučení knihy. Určitě by si jí měl přečíst každý fanoušek právě dvou zmiňovaných knih. Toto je úžasný, velmi emotivní příběh, který si sebou ponesu velmi dlouho. Rozhodně si nezapomeňte připravit kapesníky, budete je potřebovat. Myslím, že jedno větší balení by se mělo dávat ke knize jako dárek.

Hodnocení:

Tammy Robinson
žije na Novém Zélandě se svým manželem, třemi dětmi a dvěma zvířecími miláčky. Vlastním nákladem vydala sedm románů a v současné době pracuje na dalším.

Za zaslání recenzního výtisku děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Normálně jiní můžete koupit.

Díky za přečtení a
mějte se krásně
Pary

2 komentáře:

  1. Krásně napsaná recenze :) Knihu jsem četla a taky se mi líbila, i když jsem čekala možná větší doják :) Ale i tak příjemné čtení to bylo :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře :-)