neděle 7. dubna 2019

Já už budu hodná - Clara Weiss

Zdroj obrázku

Autor: Clara Weiss
Rok vydání: 2019
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 383

Anotace: Začíná léto a studentka Juli se přestěhuje do pokoje v útulném mnichovském podkrovím bytě. Sdílí ho s mladou herečkou Grétou, kterou si okamžitě zamiluje. Ale hlavně může konečně začít naplno žít.
Juli má však postupně čím dál větší pochybnosti o tom, zda s ní Gréta hraje fér, a tuší, že se pod laskavou slupkou schovává velmi krutá bytost. A když se ve městě začnou objevovat mrtvá těla, Julin život se postupně mění v peklo: objevuje mrtvolu na půdě, její nejlepší kamarádka zmizí a na schodišti potkává zvláštní němou dívku, která jí nahání hrůzu.
Když však Juli vytuší, že jí samotné hrozí velké nebezpečí, na útěk je už pozdě...

"Ze zápachu starého dřeva a hustého prachu, který pokrýval schody, se jí stahovalo hrdlo. Podlamovala se jí kolena, přesto ji matka neústupně popoháněla stále výš a výš, schod za schodem. Ze zástěry vytáhla klíč, otevřela vrzající dřevěné dveře a dceru zatlačila na půdu. Bylo tam vedro a dusno. Dívka se nestačila na matku ani naposledy podívat a už se za ní dveře zavíraly."

Studentka Juliette se jeví jako šťastný člověk. Kvůli studiu psychologie se rozhodne přestěhovat z Berlína do Mnichova, kde si dočasně pronajme malý pokoj u sympatické a talentované divadelní mladé herečky Gréty. Juliin přítel Hannes prozatím zůstává v Berlíně, ale plánuje si v Mnichově najít novou práci a začít s Juli společný život.
To co z počátku vypadá jako dobře začínající přátelství mezi Juli a Grétou, se postupem času mění. Juli se začíná v přítomnosti Gréty cítit nepříjemně, a pociťuje, že jí hrozí nějaké nebezpečí.

"Její šedé roucho bylo nasáklé krví. Bahno měla nejen na obličeji, ale i na rozcuchaných vlasech, které jí poletovaly kolem ramen, když křičela. Vyřvala si duši z těla, protože křičela o život."

Po objevení první a rozhodně ne poslední mrtvoly se začnou dít teprve divné věci. Kdo je vrahem? A co Charlotte Weberová? Kdo je ta žena, jejíž otisky se našli na místě činu, ale vůbec nikdo ji nezná?

Samotný děj je od samého začátku velmi tajemný a rozuzlení se dočkáte opravdu až na samotném konci knihy. Čtenář vůbec netuší (já určitě byla mimo), jakým směrem se autorka vydá, a přestala jsem věřit všem postavám. Na Grétu a Juli jsem v průběhu čtení změnila několikrát názor a to mě na tom bavilo. Čtení knihy jsem si jednoduše užívala od prvního slova a vůbec jsem si nedokázala představit, jak tohle skončí, a právě proto jsem si příběh tak užívala.

"Vše se změnilo, když se otočila. Uslyšela kroky a cítila, že se k ní zezadu někdo přibližuje. Ale nikoho neviděla. V tomtéž momentu okolní svět ztmavl jako při zatmění slunce. Ptáci se schovali v korunách stromů a přestali cvrlikat. Z nebe začal padat hmyz."

Celá kniha byla rozdělena do klasických krátkých kapitol a pěti částí, kdy každá část začíná básní a pak krátkým návratem do dětství jedné postavy. A která to byla? Tak to já osobně zjistila, až na samotném konci. Příběh je velmi čtivý, kdy si autorka opravdu skvěle pohrála s psychologií postav. Je vidět, že toto téma pro ni není cizí.

A mně nezbývá nic jiného, než vám knihu Já už budu hodná doporučit. Pokud máte rádi psychothrillery, tak neváhejte, tenhle příběh za přečtení rozhodně stojí. Musím říci, že z rozuzlení jsem byla opravdu překvapená, a to v dobrém slova smyslu.

"Kdepak jsi, matičko, při mně stůj,
rad tvých jsem nedbala, zadrž hněv svůj.

Pusť mě ven, za to ti ze srdce slíbím,
že splním vše, co na očích ti vidím.

Prosím tě, matičko, vrať se, mě spas,
chci vidět úsměv tvůj, slyšet tvůj hlas."

Hodnocení:

Clara Weiss
se narodila v roce 1976 v Durynsku. Vystudovala literární vědu v Berlíně a Boloni, nyní žije s rodinou v Mnichově. Psaní knih se věnuje na plný úvazek. Za svůj první román Milchsblut byla nominována na prestižní cenu Friedricha Glausera v kategorii debutových románů.

Za zaslání recenzního výtisku děkuji knihy Dobrovský, kde si knihu Já už budu hodná můžete zakoupit.

Díky za přečtení
a mějte se krásně.
Pary

2 komentáře:

  1. Také se mi tahle kniha velmi líbila. Měla jsem svůj tip ohledně toho, čí zážitky z dětství to byly, ale byla jsem vedle jak ta jedle a konec mě velmi překvapil. :-) Také bych ji rozhodně doporučila dál. :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře :-)