sobota 21. prosince 2019

Jako Bonnie a Clyde - Terry Shaft

Zdroj obrázku


Autor: Terry Shaft (Tereza Hřídelová)
Rok vydání: 2019
Nakladatelství: Cosmopolis
Počet stran: 376

Anotace: Během chvíle se může všechno změnit. Stačí, aby nastaly ty správné okolnosti! Psychologové se shodují, že celých devadesát procent lidí na světě má svědomí. A co ta zbývající procenta? Psychopati, dokonale prázdní lidé schopní udělat bez skrupulí naprosto cokoli. Zlé, zákeřné, škodolibé bytosti, zkažené a prohnilé hříčky přírody, nebezpečné právě proto, jak nenápadní jsou. Nemají to ale napsané na čele, vypadají stejně jako my, bývají charismatičtí a přesvědčiví.
I hlavní hrdinka, ztracená v moři podprůměrných oveček, se snaží zapadnout. Ne tolik, aby ztratila svou jedinečnost, ale dostatečně na to, aby neměla zbytečné potíže. Stačí jí ta jedna, která ji bez přestání provází poslední rok - neodbytný hlásek v hlavě, tichý a většinou přátelský, ale občas i příšerně vtíravý a bolestně protivný. A pak se objeví on, spontánní, bezprostřední a tak nádherně odlišný od ostatních, že snad ani nemůže být skutečný. A dokonce se zdá, že je ochoten vzít si ji pod svá temná křídla...

"Drahá Bonnie,
neboj se, tvoje maminka je stále naživu. Dýchá, ale je v bezvědomí. Chvíli předtím, než pro tebe měla jet do školy, jsem ji překvapil, trochu přiškrtil a dopravil sem. S ohledem na její soukromí jsem jí napustil vanu a přidal pěnu, tak snad bude pořád držet a ty neuvidíš něco, co nechceš. V tomto stavu by měla setrvat zhruba do jedenácti, píchnul jsem jí totiž ještě sedativa, která se používají při odchytu zvířat. Někde jsem je ukradl, nemělo by jí to ublížit."

"Bonnie", mladá dívka, která ve své hlavě slyší hlas a působí trochu vyšinutě. "Clyde", mladý muž, který na všechny působí naprosto normálně, ale má svá temná tajemství. Oba dva jsou narušení. Jejich seznámení je teprve začátek. Co všechno způsobilo, že je Bonnie taková jaká je? A co skrývá Clyde? Jak všechno dopadne?

"Bolela mě hlava, neviditelné střepy se mi zevnitř zarývaly do lebky a ona, ta podlá bestie, mi je pro své sadistické potěšení nehmotným kladívkem zatloukala ještě hlouběji.
Stačil by jeden dokonalý řez na jeho nechráněné hrdlo a jeho pravidelný dech by se rázem změnil v bublavé chroptění oznamující, že už toho v životě moc nestihne. To zní fajn, ne?"

Kniha je rozdělena na tři části, které nám autorka trochu promíchala. Prohodila první a druhou část. Dá se říci, že nastoupíme do již rozjetého vlaku. Hlavní hrdinka "Bonnie" se rozhoduje zda svou matku zachrání, nebo zůstane s Clydem. A teprve v další části se dozvíme, jak to všechno začalo, a jak se Bonnie s Clydem seznámili.

"Jaká zábava?" chytila se toho okamžitě malá sestra. Sice není o tolik mladší než já, ale asociace jí docházejí velmi, velmi pomalu. Naši tvrdí, že kvůli vrozené poruše jí jenom jinak funguje mozek, ale to podle mě není správné pojmenování. Mozek jinak funguje mně, ona je prostě jenom blbá."

Líbilo se mi, že při čtení neznáme pravá jména postav, ať už těch hlavních nebo vedlejších. Dále byla skvěle popsaná labilita některých postav. Bylo to opravdu zajímavé. Celý příběh máme psaný ich formou z pohledu Bonnie. Dívka, jež má problém milovat, jakkoli cítit. Hlas, který slyší ve své hlavě je psán v knize kurzívou, takže se skvěle orientujeme v tom, co si myslí Bonnie a co říká "hlas". Naopak některé části mi přišli zdlouhavé a nudné, ale určitě to nebylo špatné. :-)

"Takže mě pustíš? Udělám to, na co nemáš odvahu. Věř mi, nebudeš litovat.
Ne, já nemůžu. Ten idiot, co s ním spím, má pravdu, byl to jenom pošuk. Pošuk, co si mě vyhlídl jako kořist pro své zvrácené choutky se zbraněmi. Já jsem vlastně šťastná, tak jak to je.
Ten idiot. Proč svému příteli říkáš idiot, když tvrdíš, že jsi s ním spokojená? zbav se ho a najdi toho kluka, co ti slíbil svobodu.
Ne. Ten kluk není psychicky v pořádku.
Jako kdybys ty byla. Děláš největší chybu svého života, má nudná, podprůměrná kamarádko. On chce partnerku, jako bys mohla být. Byli byste jako Bonnie a Clyde. Ani jeden přece nechcete být sám."

Knihu doporučím nenáročnému čtenáři, který má rád napětí a nevadí mu pár vulgárních výrazů. Je zde i pár vtipných částí. Autorka má dobře našlápnuto. Je to dva roky, co jsem četla autorky první knihu Krycí jméno E219, kterou vydalo také nakladatelství Cosmopolis. Tereze bylo pouhých patnáct let. Já za sebe vidím zlepšení, ale určitě se autorka musí ještě trochu vypsat. Pokud napíše nějaký další příběh, určitě si ho velmi ráda přečtu.

Hodnocení


Za zaslání recenzního výtisku děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Jako Bonnie a Clyde můžete zakoupit.

Díky za přečtení
a mějte se krásně.
Pary

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za vaše komentáře :-)