úterý 26. května 2020

Všechno je lež - Michelle Sacksová

Zdroj obrázku

Autor: Michelle Sacks
Rok vydání: 2020
Nakladatelství: Cosmopolis
Počet stran: 264

Anotace: Zpočátku dobrodružný rodinný výlet se mění v napínavou cestu, která možná nevede zpátky...
Už je to dlouho, co sedmiletá Dolly strávila nějaký čas se svým tátou. Když ji oznámí, že se spolu vydají na velké dobrodružství, je proto úplně nadšená. Konečně budou zase spolu!
První den na cestě je neuvěřitelně vzrušující. Každá zastávka je pro Dolly nový zážitek - mléčné koktejly, nákupy, zábavní park a spousta nezdravého jídla, které jinak nesmí jíst. Navíc má poprvé tátu jen sama pro sebe... Jenomže jak cestují dál a dál na jih, otec začne být náladový, paranoidní, a občas i trochu děsivý. Zábava se vytratila, domov je daleko a Dolly si už není jistá, jestli se vůbec vrátí zpátky...

"Zrovna když jsem zachraňovala ještě nenarozené lvíče, táta mě zvedl do náručí a odnesl pryč. Clemesta a já jsme právě prováděly komplikovaný porod mláděte, které uvízlo v maminčině bříšku a ne a ne se dostat ven."

Jedné soboty, zrovna když Dolly hraje s Clemestou hru Malý zvěrolékař, přijde její otec, odnese Dolly do auta a slíbí ji, že pojedou podniknout to nejlepší dobrodružství. Bez maminky, protože ta je pryč s kamarádkami. Dolly má velkou radost, už je to přeci jen dlouho, co měla tátu jen a jen pro sebe. 
Celý výlet začíná velmi slibně. Nezdravé potraviny, hotely, motely, nákupy i zábavní park, ale jak čas plyne, vše se začíná měnit. Dolly se začíná nudit, její otec začíná být nevrlý, a po zábavě není ani stopa. Co se snaží Dolly vytěsnit z hlavy a co skrývá její otec?

"Táta podal pokladní kreditku, aby ji protáhla čtečkou. V obou uších měla jednu náušnici vedle druhé a k tomu i třpytivý cvoček v kostnaté části. Vsadím se, že křičela, když jí ho nastřelovali. Já třeba brečela, když mě mám vzala na propíchnutí uší, protože ta paní vám do nich udělá díru opravdickou pistolí, a ani se vám pak neomluví."

Celou cestu se Dolly spoléhá na Clemestu, svou plastovou rudohnědou kobylku. Popisuje ji jako své dvojče a nejlepší kamarádku. Vede s ní vnitřní dialogy. Je to takový její hlas rozumu, který se snaží Dolly přesvědčit, aby si vzpomněla na to, co schovala ve své mysli.

"Malý černý budík na nočním stolku ukazoval, že je 7.11, což je pro dospěláky ještě nelidská hodina, pravidlo proto zní, že je musíte nechat dál spát a ZABAVIT SE SAMI, dokud se neprobudí. Měla jsem žízeň a hlad, možná jsem byla až dehydrovaná, což znamená, že člověk může brzo umřít, pokud se OKAMŽITĚ nenapije vody."

Kniha Všechno je lež se odehrává v rozmezí jednoho týdne. Od soboty do soboty. Co jedna kapitola, to jeden den. A vše vypráví sedmiletá Dolly, která působí na svůj věk velmi vyspěle a inteligentně, ale dá se říct, že je také velmi nespolehlivým vypravěčem. Vzpomíná na dny, které trávila s matkou, herečkou, která je náladová, ale má i své dobré dny, které si Dolly velmi užívá a ráda si je připomíná. Otec je vykreslen jako neúspěšný hypoteční makléř se slabostí pro alkohol. Co Michelle Sacks opravdu umí, tak vykreslit postavy. Ty jsou popsány skvěle.

"Ani trochu mě to neba, protože bych si radši hrála na něco jiného, co mám ráda, třeba na BALETNÍ HVĚZDU nebo HLÍDAČKU ZVĚŘE V SAFARI, jenže to můžu jenom v dny, kdy je máma NEJLEPŠÍ MÁMOU a kdy na mě kouká LÁSKYPLNÝMA OČIMA, které by udělaly cokoliv, abych byla šťastná."

Od knihy jsem měla trochu větší očekávání, vzhledem k tomu, že z knihy V dobrém i zlém (má recenze), která u nás vyšla v roce 2018, jsem byla nadšena. Nemůžu říct, že bych si po dočtení příběhu sedla na zadek, a řekla "wau, to bylo teda něco", ale potřebu dočíst jsem určitě měla. Chtěla jsem znát celou pravdu. Protože zatímco jsem si myslela, že vím, co za vším vězí, tak jsem si také byla vědoma toho, že to tak nebude. Určitě to bylo velmi smutné, emotivní a zajímavé rodinné drama, a své čtenáře se kniha určitě najde, o tom nepochybuji.

Hodnocení:

Michelle Sacks
vyrůstala v Jihoafrické republice a na Univerzitě v Kapském Městě vystudovala obor literatura a film. Roku 2017 vydala svou prvotinu, povídkovou sbírku Stone Baby. Její tvorba se dvakrát octila v užší nominaci na cenu Commonwealth Short Story Prize a dvakrát na literární ocenění jihoafrického PEN klubu. Je autorkou románu V dobrém i zlém, který vyšel roku 2018 v nakladatelství Cosmopolis.

Za zaslání recenzního výtisku děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Všechno je lež můžete zakoupit.

Díky za přečtení
a mějte se krásně
Pary

4 komentáře:

  1. Pěkná recenze. :) Mě osobně nezaujal styl, jakým je kniha vyprávěná, takže se do ní pouštět nebudu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju... nebylo to špatné, ale čekala jsem od knihy víc :-) ale kniha si určitě své čtenáře najde

      Vymazat
  2. Tak to jsem zvědavá, jak se mi bude líbit. Já se tedy knihu koupila v poslední objednávce na GRADĚ. Docela jsi mě vylekala :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba se ti bude líbit, ale já prostě byla tak zmlsaná z první knihy, která tu od autorky vyšla, že jsem měla na tuto knihu asi přehnané nároky :-)

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře :-)