úterý 1. května 2018

Papíroví duchové - Julia Heaberlin

zdroj obrázku

Autor: Julia Heaberlin
Rok vydání: 2018
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 365

Anotace: Carl Louis Feldman kdysi býval uznávaným fotografem. Poté byl však obviněn z vraždy mladé ženy a následně zproštěn obžaloby. Ve stáří se stal pacientem pečovatelského ústavu pro lidi postižené demencí. Nyní za ním přichází jeho dcera, aby ho vzala na výlet. Carl však netuší, že tato dívka jeho dcerou není a že se do ústavu už nikdy nevrátí...
Starého pána dohnala jeho minulost. Mladá žena za volantem auta je přesvědčená, že muž vedle ní je skutečný vrah, který má na svědomí smrt několika dívek včetně její sestry Rachel. Jejím cílem je zjistit, zda si Carl na vraždy pamatuje, a pokud ano, chce, aby se k nim doznal. Nejvíc jí vrtá hlavou, co se doopravdy stalo s Rachel.
Skutečně Carl zapomněl na to, co provedl, nebo to jen předstírá? Možná je dokonce nevinný a ona je tou, kdo lže. Ať tak či tak, mladá žena podstupuje obrovské riziko, pokud Carl skutečně sériovým vrahem je. V texaské divočině se totiž nikdo pomoci nedovolá...


"Uvažuji, na co Carl myslí. Možná na to, že by mě nejradši zabil. Je mi dvacet čtyři, spadám tedy do toho správného věkového rozmezí. Jsem běloška. Štíhlá. Prý vypadám jako moje sestra. Ona ale na rozdíl ode mě vyzařovala jakousi vnitřní energii. byla teatrální. Kurážná."

Carl Louis Feldman, bývalý fotograf, který trpí demencí. Kdysi byl obviněn z vraždy a následně zproštěn obžaloby. Nyní žije v pečovatelském domě, kde se o něj stará paní T. Jednoho dne se objeví mladá žena, která tvrdí, že je to jeho dcera a chce ho vzít na výlet. 

"Musím vědět, jestli jsi vrah. Jsem tvoje dcera, musím vědět, jaká krev mi proudí žilami. Dlužíš mi to." Alespoň dvě z těch tří vět jsou pravdivé."

Hlavní hrdince (do konce knihy neznáme její skutečné jméno) bylo pouhých dvanáct let, když její starší sestra zmizela. Už od dětství je posedlá hledáním pravdy o Rachel. V dospělosti několik let trénovala, aby se zbavila strachu a byla schopna přežít, až nastane den D a konfrontace s mužem, který možná zabil její sestru a pár několik dalších dívek. Bude Rachelině sestře stačit deset dní o samotě s Carlem, na to, aby zjistila celou pravdu?

Kniha je rozdělena do několika částí a každá část do několika krátkých kapitol. První část se odehrává v ústavu, kdy se hlavní hrdinka snaží přesvědčit Carla, aby s ní odjel na výlet. A pak je zde dalších deset. Každá za jeden den na cestách, kdy se kousek po kousku snažíme dozvědět pravdu. Občas se s hlavní hrdinkou zatouláme do minulosti a jejích vzpomínek na sestru.

"Nebojte se. Nenechali bychom vás tu umřít." "To byl sarkasmus," sdělil jim Carl. "Není tak příjemná, jak vypadá. Je zákeřná jako vosa."

Knihou nás provází popisy fotografií a fotografie samotné. A to hodnotím jako velké plus, protože zrovna fotografie hrají v příběhu svou roli. Příběh je psán velmi čtivě a tajemně. Bylo úžasné, jak autorka vykreslila charakteristiku postav. Hlavní hrdinku popsala jako posedlou a odhodlanou ženu, která chce zjistit pravdu i za cenu, že by měla zemřít. A Carla? Do konce knihy jsem nevěděla, co si o něm myslet. Prohnaný, inteligentní a trochu šílený muž, milující zvířata. Byl to sériový vrah nebo byl nevinný? Opravdu trpěl demencí nebo to byl pouhý patologický lhář? Nebyl náhodou pouhou obětí? Tyhle otázky a plno dalších mi běželo hlavou.

"Zápisek z mrtvého domu: Špatní lidé jsou všude, ale i mezi těmi nejhoršími můžeme najít něco dobrého."

Julia Heaberlin rozhodně ví, jak si udržet pozornost. Udržela mě v napětí od začátku až do konce. Celý příběh měla opravdu dobře promyšlený. Skvělý psychologický thriller o dvou lidech, kteří si navzájem nedůvěřují, protkaný lehkým humorem. 

Knihu doporučuji každému, kdo má tento žánr rád. Příběh mě pohltil tak, že jsem potřebovala znát pravdu za každou cenu, stejně jako naše hlavní hrdinka. Za úžasnou obálkou se skrývá příběh plný tajemství. Od této autorky mám rozhodně v plánu si přečíst i její ostatní knihy, které u nás vyšly a vyjdou.

Hodnocení:

Julia Heaberlin
je oceňovaná novinářka, která pracovala pro Forth-Worth Star Telegram, The Detroit News a The Dallas News. Před zahájením kariéry spisovatelky pracovala jako asistentka šéfredaktora ve velkých metropolitních novinách. Editovala kriminální příběhy ze života, včetně série o vraždách náhodně vytipovaných dívek, které byly pohřbeny v mexické poušti. Vyrostla v Texasu a se svou rodinou žije poblíž Dallasu/Fort Worthu.
Nakladatelství knihy Omega již vydalo její bestseller Černooké Zuzany (2017) a k vydání chystá další thriller Hraj mrtvého (2018).

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Omega. Pokud si chcete knihu koupit, můžete na stránkách Omegy nebo v knihkupectví Dobrovský.

Jak jste na tom s knihou nebo autorkou vy? Znáte?
Mějte se krásně.
Pary

2 komentáře:

  1. Výborná recenze :) Zatím jsem od autorky nic nečetla, ale chystám se na obě její knihy :) Papírové duchy i Černooké zuzany :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji... Papíroví duchové za přečtení stojí, já byla rozhodně spokojena...

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře :-)