středa 24. února 2021

Víš, kdo se dívá? - Catherine Ryan Howardová

 

Zdroj obrázku

Autor: Catherine Ryan Howardová
Rok vydání: 2020
Nakladatelství: Cosmopolis
Počet stran: 360

Anotace: Přehrát - Je noc a Andrew, manažer rezortu Chaty Shanamore, sleduje skrytou kamerou svého jediného hosta - mladou ženu. Rád se dívá do soukromí druhých. Pak ale uvidí něco, co nečekal. V záběru se objeví postava v černém, spící ženu ubodá a kameru zničí. Kdo je ten vrah? A jak věděl o kameře?
Pauza - Natalie přijíždí do Shanamore. Je tma, zima a celý ten nápad jí najednou připadá uhozený. I na tom manažerovi je něco divného. Nejradši by se vrátila domu, jenže nemůže - dokud nenajde to, co hledá.
Přetočit na začátek - Napínavý příběh o vraždě zachycené skrytou kamerou. Abychom pochopili, co se stalo, musíme přetočit nahrávku a sledovat ji od začátku do konce. Do hrozného konce...

"Žena otevře oči. Její tělo se vztyčí, hlava a ramena vystřelí z polštáře, nohy zpod přikrývky. Otevře ústa, jako by chtěla vykřiknout, ale postava je zakryje dlaní a zatlačí jí zpátky. Ruka, která drží nůž se zvedne a prstem shrne přikrývku. Žena má na sobě krátké kalhoty a lehkou košilku, bledé údy jsou holé, vystavené na odiv. Spatří ostří a její úsilí vymanit se ze sevření v tom okamžiku ještě znásobí. Pažemi mlátí kolem sebe, kope nohama, celé tělo sebou škube a kroutí se a svíjí se na posteli, prsty se zatínají do kukly..."

Natalie O´Connor je hvězda instagramu. Má vysněné zaměstnání, krásný dům v drahé oblasti a úžasného manžela. A i přesto, nikomu nic neřekne, sama odcestuje autobusem do napůl opuštěné vesnice Shanamore na pobřeží a zarezervuje si jednu z chatek. Co jí vedlo k tomuto činu? Najde odpovědi na své otázky, ještě před osudnou nocí, kdy ji někdo chladnokrevně zavraždí?
Natalie se nikomu několik dní neozývá, a proto, jak manžel, tak i fanoušci začínají být nervózní. Do Shanamore přijíždí také Audrey, jako novinářka si snaží udržet špatně placenou práci. A zmizení Natalie by mohlo být něco, co by jí ke kariéře pomohlo.

"Obavy neodvanou zítřejší potíže; akorát kradou dnešní klid."

Kniha Víš, kdo se dívá? je vyprávěna velmi zajímavým způsobem. Na začátku knihy se stane vražda, a abychom pochopili proč se tak stane, vracíme se zpět na začátek. Ale nejen na začátek, jak Natalie odjíždí do Shanamore. Také se vracíme zpět do minulosti ostatních hlavních postav, abychom zjistili, proč vedou takovýto život a co je k tomu vedlo.

Kapitoly nejsou klasicky číslované. Na začátku je vždy akorát uvedeno přehrát, pauza a přetočit na začátek. Přiznám se, že tímto jsem se vůbec neřídila, toto značení mě trochu rušilo. Prostě jsem četla a buď jsem se ocitla v minulosti nebo přítomnosti. 

Ukázka z knihy

Každá postava měla své mouchy a o sympatickou zde byla celkem nouze. Vyprávění máme právě z pohledu několika postav. A i když nikde není uvedeno, kdo je zrovna na scéně, tak z první věty jde poznat o koho se jedná, a jestli jste se ocitli v minulosti nebo přítomnosti té postavy.

Thriller patří mezi mé oblíbené žánry. A i když jsem na vraha přišla celkem brzo, a to se mi tak často nestává, tak se mi kniha líbila :-) A co mi chybělo? Nedostavil se u mě ten "wau" efekt na konci knihy.

"Můj telefon, můj telefon, můj telefon. Jenže telefon byl mrtvý. Utopený. K ničemu. A vůbec, komu by asi tak zavolala? Všichni, koho zná, jsou stovky mil odsud. Leda tak gardu. Jenže tady kolem není nic. Nejspíš ani signál."

Kniha má své příznivce, ale i odpůrce, takže na knihu si musí každý udělat svůj vlastní názor. Já patřím mezi příznivce. A i když nepatří mezi mé TOP knihy, tak to bylo dobré čtení.

Hodnocení

Catherine Ryan Howardová
se narodila v irském Corku v roce 1982. Její debut Distress Signal vydalo nakladatelství Corvus v roce 2016, když Catherine studovala anglickou literaturu dublinské Trinity College. Kniha se dostala do užší nominace na ocenění IBA Books Are My Bag v kategorii kriminálního žánru a CWA John Creasey / New Blood Dagger. Její druhý román The Liar´s Girl z roku 2018 se setkal s úspěchem u kritiky a byl zařazen do užší nominace na Mystery Writers of Amerika 2019 Edgar Award for Best Novel.
Catherine Ryan Howardová žije v současnosti v Dublinu

Za zaslání recenzního výtisku děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Víš, kdo se dívá? můžete zakoupit.

Díky za přečtení
a mějte se krásně.
Pary

2 komentáře:

  1. Pěkná recenze. :) Na tuhle knihu jsem četla několik recenzí a ohlasy byly buď pozitvní nebo velmi negativní, nic mezi tím. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju... souhlasím, také jsem nečetla nic mezi tím :-) ale jak se říká - sto lidí, sto chutí :-)

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře :-)