čtvrtek 4. března 2021

Sofie, Smrťák a já - Thees Uhlmann

 

Zdroj obrázku


Autor: Thees Uhlmann
Rok vydání: 2020
Nakladatelství: Cosmopolis
Počet stran: 240

Anotace: U dveří vypravěče kdosi zazvoní. Když otevře, uvidí podivného muže, který je mu podezřele podobný, a navíc tvrdí, že je Smrt, že ho musí odvést a že mu zbývají poslední tři minuty života. V bytě se mezi nimi rozvine absurdně vtipná diskuze, kterou přeruší další zvonění. Za dveřmi stojí hrdinova bývalá přítelkyně Sofie, se kterou měl jet na návštěvu své matky a také svého sedmiletého syna, kterému sice posílá každý den pohlednici, ale už roky se s ním neviděl.
Smrťák uzná, že člověk by neměl odejít ze světa bez rozloučení, a všichni tři se vydají na výlet plný neuvěřitelných náhod a situací způsobených neobratností, s níž se Smrťák pohybuje ve světě živých. Během cesty řeší samé důležité otázky jako třeba: Musí Smrťák čurat? A pokud ano, jak to dělá?


Na dveřích hlavní postavy zazvoní někdo, kdo je vypravěčovi (po celou dobu čtení neznáme jméno) až moc podobný. Tvrdí, že je Smrt a jemu zbývají pouhé tři minuty života. Ale nic nejde tak, jak by Smrt čekala. Během chvilky zazvoní někdo další. Vypravěčovo bývalá přítelkyně Sofie. Tohle se Smrti ještě nikdy nestalo, nikdy ho ještě nevyrušili při práci. A tak se teď Sofie, Smrťák a vypravěč vydávají na poslední cestu. Nejprve za vypravěčovo matkou a poté se rozloučit se synem, kterého několik let neviděl, ale každý den mu posílá pohledy. Co všechno naši hrdinové zažijí a jak se postaví ke své smrti vypravěč? 

"Já: "Zdravím. Můžu pro vás něco udělat?"
Neměl jsem doma žádný balíček, který by u mě pošťák nechal pro souseda.
On: "Dobrý den. Vlastně pro mě nic udělat nemůžete. Já jsem Smrt a vy teď musíte jít se mnou."
Já: "Jo, tak chvilku počkejte. Jen si rychle sbalím pár věcí a přijdu!"
Muž protočil panenky, podíval se na mě a řekl: "Ach jo, zas jeden vtipálek! Nádhera. Tenhle vtip jsem ještě neslyšel. Teď máte tři  minut, abyste si všechno promyslel. Jestli někoho zavoláte nebo budete křičet, zemřete okamžitě."

Na své cestě se hlavní hrdina zamýšlí nad svým životem, promarněnými šancemi a nad tím, co je v životě důležité. Nejvíc jsem si z hlavních postav oblíbila Smrťáka. Byla to vtipná a zajímavá postava, které nechyběla ta dětská naivita ohledně života. Ale zároveň má moudré myšlenky.

Ukázka z knihy

Mezi hlavními postavami probíhá celkem dost zajímavých dialogů. Ať už vtipných, sarkastických, uštěpačných, ale i dialogů, které mají hloubku a donutí vás se nad některými věcmi pořádně zamyslet. Na autorovo prvotinu je to celkem povedená kniha.

"Zatlačil jsem do dveří, ale ty se neotevřely. Zezadu Sofie vyštěkla: "Při vstupování do hospody jedině táhnout. Dovnitř se dostaneš vždycky, ale při odchodu se stačí jen opřít. Což bys TY měl vědět."

Kapitoly jsou krátké a celá kniha je psána lehce, takže se dobře čte. Je to skvělá volba, jako odpočinkové čtení, kdy nechcete nic náročného a máte chuť prostě a jednoduše vypnout. Skvěle do knihy zapadaly i občasné ilustrace pohledů, které hlavní hrdina posílal svému synovi.

Ukázka z knihy

Sofie, Smrťák a já je zajímavá kniha plná životní filozofie a humoru. Já se řadím do skupiny čtenářů, kterým se kniha líbí. Pokud máte rádi černý humor, sarkasmus, a chcete si na knihu utvořit svůj vlastní názor, tak neváhejte a knihu si přečtěte. Třeba zrovna vy se zařadíte do skupiny čtenářů, kterým se kniha líbí :-)

Hodnocení

Thees Uhlmann
hudebník a spisovatel se narodil roku 1974 v Hemmooru v Dolním Sasku.
Jeho prvotina Sofie, Smrťák a já okouzlila čtenáře i kritiky a několik týdnů se držela na špice žebříčku bestsellerů týdeníku Spiegel. Kniha se stala předlohou divadelní hry, byla přeložena do nizozemštiny a francouzštiny a připravuje se podle ní i film.

Za zaslání recenzního výtisku děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Sofie, Smrťák a já můžete zakoupit.

Díky za přečtení
a mějte se krásně.
Pary


Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za vaše komentáře :-)