neděle 26. února 2023

Krabička vzpomínek - Kathryn Hughesová

 

Zdroj obrázku

Autor: Kathryn Hughesová
Rok vydání: 2022
Nakladatelství: Cosmopolis
Počet stran: 384

Anotace: Jenny slaví sté narozeniny a při té příležitosti rozjímá nad minulostí. Myšlenky se jí vrací především k dávným událostem, které doposud skrývala, protože na ně není zrovna hrdá. Otevře krabičku, v níž si schovává vzpomínky na turbulentní časy, a rozhodne se podniknout cestu, která jí pomůže vyrovnat se s minulostí. Chce se vrátit do malebné vesničky v Itálii, která se stala němým svědkem tragických událostí.
Mladá ošetřovatelka Candice, která si plánuje zářivou budoucnost s láskou svého života, si stoletou stařenku oblíbí a navzdory generačním rozdílům se stanou přítelkyněmi. Candice se zájmem naslouchá Jennyinu vyprávění a moudrým radám - s jednou výjimkou. Nechce slyšet pravdu o svém vztahu. Když se domlouvají, že bude Jenny na její cestě do Itálie doprovázet, ani jedna z nich netuší, jak moc si vzájemně ovlivní život a že stoletá moudrá žena může ještě zažít velké překvapení...

"Bílí králíci. To byla první slova, která jsem řekla dnes ráno. Opakuji je odnepaměti každý první den v měsíci. Prý to přináší štěstí. Možná si ťukáte na čelo, že jsem se zbláznila, jenže já dnes slavím svoje sté narozeniny, takže na tom asi kus pravdy bude."

Je rok 2019 a Jenny už nějakou dobu žije v pečovatelském domě, kde právě oslavila své sté narozeniny. Je to celkem zázrak. Když jí bylo dvanáct let, lékaři jí oznámili, že se pravděpodobně nedožije ani dvaceti let. Všechny přežila. Nejblíže má v domě k Frankovi, kterému je osmdesát let a je zde zatím několik měsíců, přes padesát sedm let žil se svým partnerem. A pak je tu Candice. Mladinká třiadvacetiletá ošetřovatelka, pro kterou je práce v domově dočasné řešení. Sní o tom, že si našetří nějaké peníze, aby si mohla zaplatit kosmetický kurz. Žije se svým přítelem hudebníkem Beauem.

Jenny požádá Candice o laskavost. Aby se jednou provždy vyrovnala se svou minulostí, chce podniknout ještě poslední cestu a doufá, že když Candice odvypráví svůj příběh, který se odehrál od roku 1940, tak ji bude na cestě doprovázet.

"Potřebuji vyřešit jistou záležitost, ale sama to nezvládnu. Musí mi pomoci někdo, komu důvěřuji. Doufám, že když to odvyprávím svůj příběh, pochopíš, jak je pro mě důležité, abych se na tu cestu vydala."
"Na cestu? Jakou cestu?"
"Mám poslední možnost, abych se jednou provždy vyrovnala s minulostí." Chytím ji za ruce a stisknu jí je takovou silou, až mi zbělají klouby. "Prosím tě, Candice, řekni, že pojedeš se mnou."

Krásný a emotivní příběh nás zavede do života dvou žen. S Jenny zažijeme život s jejím bratrem v době války, kdy byly evakuováni do malého města ve Walesu a její manželství. A příběh Candice nám ukazuje, jak snadné je nechat se ovládat druhým člověkem, pokud ho milujete. Jenny je vtipná, moudrá a vnímavá žena, která se bojí o Candice. Chce, aby si splnila své sny a byla šťastná.

"Beau je nadšený. Z kadeřnictví jsem šla rovnou sem, takže zatím viděl jen moje selfie, ale poslal mi emotikon se srdíčky v očích. Podívej!"
Nechápejte mě špatně, moderní technologie mi nejsou úplně cizí - možná vás překvapí, že umím používat internet -, ale nemám tušení, o čem mluví a na co se mám dívat. Co je selfie? Co znamená emotikon se srdíčky v očích?"

Charakteristika postav je opět dokonalá a dvě časové roviny se skvěle prolínají a román se proto skvěle čte. Je to příběh lásky, ztráty, tragédie, viny, ale také o učení odpouštět druhým. Autorka se do svých postav ponořila a ty na stránkách knihy doslova ožívají. Styl psaní je prostě dokonalý.

Knihu Krabička vzpomínek doporučím každému, kdo má rád romány, kde se střídá přítomnost s minulostí. V knize vás čeká plno zvratů a překvapení. Takže pokud máte rádi romány, které mají srdce, tak neváhejte. A pokud jste nečetli autorky předchozí knihy, tak se po nich rozhodně podívejte, protože Kathryn Hughesová je autorka, která má dar a její knihy jsou prostě skvělé.

Hodnocení

Kathryn Hughesová
"Vždycky jsem ráda psala krátké povídky a vymýšlela si příběhy, ale v žádném případě nejsem příliš plodnou autorkou a nemám za sebou bohatý katalog prací jako někteří jiní spisovatelé. Chtěla jsem už dávno napsat román a poprvé mě napadlo napsat Dopis v roce 2007. Celé to vzešlo z myšlenky, že někdo najde neotevřený dopis a zajímá ho, co se v něm píše. Ale kdo dotyční lidé byli a co stálo v dopise, jsem netušila. Nicméně semínko bylo zasazeno a na mně bylo jen, abych se o něj dobře starala. Ten, kdo řekl, že napsat knihu je jako naplnit bazén vodou pomocí injekční stříkačky, vůbec nepřeháněl. Trvalo tři roky, než jsem jí dokončila, ale na svou obranu musím říct, že jsem v té době ještě pracovala, vychovávala děti a zdokonalovala se v umění prokrastinace!" Kathryn Hughesová

Za zaslání recenzního výtisku děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Krabička vzpomínek můžete zakoupit.

Díky za přečtení a
mějte se krásně.
Pary

2 komentáře:

  1. Krabičku vzpomínek jsem četla a líbila se mi.

    OdpovědětVymazat
  2. Autorku mám ráda a její knihy mě všechny nadchly. Na tuhle se teprve chystám, ale je vidět, že je také skvělá a mám se na co těšit. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře :-)