neděle 12. března 2023

Lež vedle mě - Gregg Olsen

 

Zdroj obrázku

Autor: Gregg Olsen
Rok vydání: 2021
Nakladatelství: Metafora
Počet stran: 384

Anotace: Když se Adam stane svědkem únosu své manželky Sophie, odstartuje to spirálu podezření, paranoie a zneklidňujících odhalení, týkající se nejen neznámých lidí, které potkali na dovolené na odlehlém místě, ale i jich samotných. Všichni totiž mají co skrývat - nejen před cizími, ale především před těmi, vedle nichž každý večer uléhají do postele.

"Únos manželky odstartuje spirálu znepokojivých odhalení"

Adam, Sophie a jejich tříletá dcerka Aubrey odjedou na víkend do chatky v Hood Canalu, kde si chtějí dát pauzu od rušného života, strávit trochu času jako rodina a zalepit pár problémů, které mají. 
Zatímco Adam s Aubrey odjeli na člunu nastražit pasti na kraby, Sophie zůstala na břehu. A pak se to stalo. Adam spatřil svou ženu, jak s někým zápasí a snažil se co nejrychleji dostat zpět na břeh, ale už bylo pozdě. Sophie zmizela.
Nikdo pořádně nic neviděl. Starší svědek Axel Bakker, vše viděl z velké dálky, sousedka, babička s vnoučaty přijela ve chvíli, kdy už byla Sophie pryč a manželský pár Connor s Kristen neviděli vůbec nic.

"Zatímco Montrose sbírá střepy sklenice pro případ, že by na ní byly otisky prstů muže, který napadl Sophii Warnerovou, a technik odebírá Adamovi krev, aby ji porovnal se zaschlými kapkami na skle, metodicky obcházím první chatu a hledám důkazy. Třiatřicetiletá Sophie je v mém věku. Na rozdíl ode mě je matkou. Pracuje na ústředí Starbucksu v Seattlu, kde jako grafická designérka zodpovídá za mnohé reklamy tohoto gigantického řetězce. Podle Adama neměli doma žádné problémy a neexistoval důvod věřit, že jeho manželka znala únosce, ani netušil, proč by ji někdo unášel."

Co se Sophii stalo a kdo ji mohl unést za bílého dne? Kolik tajemství vypluje na povrch? Případ vyšetřuje Lee Husemannová a její parťák Zach Montrose. Montrose Adamovi nevěří, ale Lee zná Adama ze svých dětských let, byl nejlepším přítelem jejího bratra Kipa a kdysi jí zachránil život, už proto musí zjistit, kde je pravda.

Příběh je vyprávěn z několika pohledů. Na začátku každé kapitoly je vždy uvedeno, kdo zrovna vypráví, ať už to byla Lee, Adam, Connor nebo Kristen. Musím říct, že mi postavy k srdci nějak nepřirostly, většina mě štvala a na chuť jsem jim nepřišla. Ale na druhou stranu jsem podezřívala úplně všechny, takže jsem netušila, kdo má za zmizením Sophie prsty. Takže za to dávám určitě palec nahoru :-)

"Probodne mě pohledem. "To je dost," zavrčí. "Myslel jsem, že vůbec nedorazíte."
Jsem tu s desetiminutovým předstihem, ale neupozorním ho na to.
"Teď tu jsem," řeknu.
Slyším jak Helen se vzlykáním vytahuje z krabice další kapesník.
Položím jí dlaň na rameno. "Nemusíte tu být, paní Flynnová."
Přikývne a podívá se na manžela.
"Chce tu být," odpoví za ni manžel. "Sophie je naše jediný dítě. Chceme pro ni spravedlnost a budeme se na všem podílet, jak to jen půjde."

Při čtení nevíte, kdo říká pravdu a kdo lže. Podezíráte každou postavu a přemýšlíte, jak to mohla provést. A přiznám se, že ani po přečtení knihy, nevím, kde ta pravda je. Autor se také vrací do minulosti postav, abychom pochopili jejich chování a pohnutky. 

"Podepište, nebo ne, je to na vás," ozve se kretén.
Jsem tak rozzuřený, že mám sto chutí mu jednu vrazit. A momentálně nejsem zrovna nadšený ani z Tricie. Bože, to jsem si myslel, že jsme přátelé. Řekl jsem jí, že její dítě je hezké, ačkoliv po narození vypadalo jako mutantní Chewbacca. Napráskala mě Carrie... za tohle zaplatí - a pořádně."

Knihu Lež vedle mě doporučím každému, kdo má rád psychologické thrillery, ve kterých je rodinné tajemství na denním pořádku. Gregg Olsen to měl celkem dobře promyšlené a příběh a postavy propojil tak, jak jsem to nečekala. 

Hodnocení

Gregg Olsen
je americký spisovatel. Pochází ze Seattlu ve státě Washington a na kontě má více než třicet kritikou oceněných beletristických i faktografických knih, z nichž si mnohé vydobyly přední místa v žebříčcích bestsellerů New York Times a Amazon Charts. Jeho young adult román Envy reprezentoval Washington ve státní soutěži na Národním knižním festivalu a titul The Deep Dark vyhrál ocenění Idaho Book of the Year.
Napsaly o něm např. časopisy Redbook, People či Salon a jako host vystoupil v Good Morning America a rádiových pořadů i tak populárních jako CNN a MSNBC.
Gregg Olsen dokáže vyprávět příběhy s výjimečným citem pro detail a psychologii postav i vztahů a čtenáře doslova vtáhne do života hrdinů lapených v mimořádných životních situacích. Spojit se s ním můžete na webu https://www.notorioususa.com/.

Za zaslání recenzního výtisku děkuji nakladatelství Metafora, kde si knihu Lež vedle mě můžete zakoupit.

Díky za přečtení a
mějte se krásně.
Pary

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za vaše komentáře :-)