pondělí 4. ledna 2021

Med v hlavě, marmeláda v srdci - Hilly Martineková

 

Zdroj obrázku


Autor: Hilly Martineková
Rok vydání: 2020
Nakladatelství: Metafora
Edice: 7lásky
Počet stran: 272

Anotace: Tilda vzpomíná, jak se svým dědečkem Amandem, který onemocněl Alzheimerovou chorobou, prožila naplno, s láskou a se smíchem každou chvíli.
Dnes žije poklidný život s manželem a dvěma dětmi, jen jako by během dospělosti odložila samu sebe. Navíc s obavou sleduje, že její tatínek začíná být trochu zmatený.
Tilda tedy opráší nejen vzpomínky, ale i svůj život...

"S kým to mluvíš?"
"Se Smyllou. Co kdybys ji nejdřív pozdravil?" navrhla jsem a zmáčkla tlačítko hlasitého hovoru.
"Ahoj. Takže Smyllo, můžu ti všechno vysvětlit, velikost, hloubku ponoru, výkon... Co chceš vědět?"
"No tedy," ozval se z telefonu Smyllin hlas. "To zní napínavě. Povíš mi to, až se uvidíme příště, ano? Abys ji nakonec třeba ještě nepromeškal."
V Maxových modrých očích se mihl záblesk paniky. Rychle se otočil zpátky k Labi.
"To bylo podlý," řekla jsem.
"To bylo chytrý. Tvůj nejmladší zdědil výmluvnost svého otce. Jeho monology je třeba včas zarazit."

Hlavní hrdinka Tilda má za manžela úspěšného právníka Philippa, dvě děti, pětiletého Maxe a desetiletou Käth, a otce Nika, o kterého začíná mít starosti. Niko začíná zapomínat, jako kdysi její dědeček Amandus. Má strach, že by mohl mít také Alzheimerovu chorobu. Tilda se ponoří do svých starých deníků, které si psala jako jedenáctiletá dívka, když u nich doma žil její dědeček Amandus.

"Marmeláda v srdci. To je ten pocit, když člověk někoho silně miluje. Totéž jsem cítila ke svému dědečkovi i já."

Kniha se velmi dobře čte, kapitoly jsou krátké, a ještě ke všemu se střídá minulost a přítomnost. V roce 1998 vzpomínáme s Tildou pomocí jejích deníků na smutné, ale i veselé zážitky, které prožila se svým dědečkem Amandem. Tilda svého dědečka milovala a chtěla mu splnit ještě jedno jeho přání, než zapomene úplně na všechno. Rozhodne se ho vzít do Benátek, kde byl kdysi s babičkou a byl tam šťastný.

"Jaký je to vlastně pocit? zeptala jsem se ho.
"Co?" Zmateně se na mě podíval.
"Když člověk tolik zapomíná."
Dědeček se zahleděl do dálky, jako by se odpověď skrývala někde tam, kde se řeka ztrácela v oparu. Kolem nás proletěl racek a vyrazil ze sebe výkřik.
"Je to jako... jako med v hlavě," řekl konečně. "Tak nějak lepkavé."

A pak je tu rok 2017. Tilda má strach o svého otce Nika. Co když to dopadne stejně jako s dědečkem Amandem? Jako dítě nahlížela na mnoho situací jinak než jako dospělá. Hodně jí pomáhá její nejlepší kamarádka z dětství Smylla.

Ukázka z knihy

Musím říct, že kniha Med v hlavě, marmeláda v srdci si mě získala. Chvíli jsem myslela, že budu brečet, a pak jsem měla stavy, kdy jsem se od srdce zasmála. Od knihy jsem neměla žádná velká očekávání a z edice 7lásky to byla moje první, ale určitě ne poslední kniha. Musím říct, že jsem nadmíru spokojena a velmi mile překvapena :-)

"Kde je uklízečka?" "Tu jsem propustil."
To by leccos vysvětlovalo. Tak strašně jako tady to nevypadalo nikde, kde jsem dosud byla. Ani u mě, ani u Smylly nebo ostatních kamarádek, dokonce ani v pokojích jejich bratrů ne.
"Ale proč?" zeptal se táta. Nevypadal ani trochu pobaveně. Možná si myslel, že bude muset celý ten binec uklidit sám.
Dědeček se rozhlédl a zatvářil se tajuplně. Pak pokynul tátovi, aby se k němu naklonil, jako by se bál, že ho někdo uslyší.
"Kradla," zašeptal. "Kradla?" zopakoval po něm táta o poznání hlasitěji. "A co?"
Dědeček pokrčil rameny. "Šperky tvé sestry."
Teď už jsem nerozuměla vůbec ničemu.
"Ale já nemám sestru," odpověděl táta.
Dědeček si podepřel rukou bradu a zdálo se, že přemýšlí. Pak se mu obličej rozjasnil. "Ale vždycky jsi ji chtěl mít!" prohlásil.

Pokud máte rádi humorné a zároveň dojemné knihy o srdci plném lásky, tak vám knihu Med v hlavě, marmeláda v srdci určitě doporučím. Je to krásný příběh, který v každém něco zanechá. A po zjištění, že je natočen i film, na kterém se Hilly Martinek podílela, mám v plánu se po něm časem určitě poohlédnout, i když dle mého názoru kniha je prostě kniha :-)

Hodnocení

Hilly Martineková
německá autorka se narodila v roce 1977 v Cuxhavenu. V současnosti žije se svým manželem Krystianem v Hamburku. Společně napsali scénář k seriálu televize ARD Hotel snů. Známou se stala scénářem k filmu Med v hlavě (2014), který se v roce 2018 dočkal amerického remaku s Mattem Dillonem a Nickem Noltem a který napsala společně s Tilem Schweigerem na základě vlastních zkušeností s dědečkem, jenž onemocněl Alzheimerovou chorobou. Med v hlavě, marmeláda v srdci je jejím prvním románem.

Za zaslání recenzního výtisku děkuji nakladatelství Metafora, kde si knihu Med v hlavě, marmeláda v srdci můžete zakoupit.

Díky za přečtení
a mějte se krásně.
Pary

2 komentáře:

  1. 7lásky jsou skvělá edice, ve které je jedna kniha lepší než druhá. :) Mě osobně zrovna tahle nějak minula, nevím jestli je mi tématem nějak blízká... Každopádně pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, určitě se podívám i po jiných... musím říct, že se kniha četla opravdu dobře :-)

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře :-)