úterý 5. října 2021

Dva v srdci - Josie Silverová

 

Zdroj obrázku


Autor: Josie Silver
Rok vydání: 2020
Nakladatelství: Cosmopolis
Počet stran: 376

Anotace: Lydia a Freddie. Freddie a Lydia. Jsou spolu víc než deset let a ona je přesvědčená, že jejich lásku nemůže nic zničit. Brzy ale zjistí, jak moc se plete...
Freddie zemře při autonehodě a Lydia je poprvé sama. Jediné, co chce, je zůstat v posteli a brečet. Moc dobře ví, že Freddie by si přál, aby žila šťastně a naplno i bez něj. Proto se o to pomalu. Krůček po krůčku, snaží. Pak se ale stane něco neskutečného. Lydia najde způsob, jak získat svůj starý život i s Freddiem zpátky.
Život, ve kterém k žádné tragické nehodě nedošlo. Život, pro který plakala celé měsíce. Znovu a znovu překračuje práh do minulosti. Ač se to zdá neskutečné, žije dva životy zároveň. Návštěvy ve světě, kde Freddie pořád žije a kde Lydiino srdce stále patří jenom jemu, si však vybírají svoji daň. Protože v tom skutečném se objeví někdo, kdo chce, aby zůstala s ním.

"Okamžiky, které určují váš život, většinou přicházejí nečekaně. Někdy kolem vás proklouznou a vy si jich všimnete, až když je po všem, jestli vůbec. Poslední chvíle, kdy je vaše dítě ještě malé na to, abyste ho mohli nosit v náručí. Okamžik, kdy na sebe s někým neznámým mrknete a pak se z vás stanou nejlepší přátelé na celý život. Letní brigáda, na niž se z náhlého popudu přihlásíte a zůstanete tam pracovat dalších dvacet let. Takové věci mám na mysli. A tak vůbec netuším, že jeden z takových určujících okamžiků proplouvá kolem mě, když mi ve tři čtvrtě na sedm večer 14. března 2018 zazvoní telefon."

Lydia Bird, Freddie Hunter a Jonah Jones. Lydia a Freddie tvoří pár, jsou zasnoubení, mají vše a ke štěstí jim nic nechybí, Jonah je jejich nejlepší přítel, už od školy. Je 14. března 2018 a Lydia slaví své narozeniny, ale tento den nebude tím nejšťastnějším v jejím životě. Freddie s Jonahem mají autonehodu, při které její snoubenec zemře a kamarád přežije. V tu chvíli se jí zhroutí celý svět. Velkou oporou se pro ni stává její matka, sestra a kolegové z práce.

Lydia najde způsob jak být s Freddiem, kde k žádné nehodě nedošlo. Stačí si vzít jen jediný prášek a jít spát. V tu chvíli jsou spolu. Začne žít dva životy. Ten snový, kde Freddie dorazil na její narozeninovou oslavu a stále žije, a pak ten ve fázi bdění, kdy má pocit, že to bez Freddieho nezvládne, a ještě k tomu se snaží najít zpátky cestu k Jonahovi, který nehodu přežil. Byli velmi dobří přátelé, nemůže mu přeci mít za zlé, že právě on přežil. Dokáže se s ním smířit? Najde Lydia nový smysl života bez Freddieho? 

"Nemůžu Jonahovi říct, o co jde: že mám tělo odrovnané a hlavu k prasknutí z toho, jak se potácím sem a tam mezi životem s Freddiem a bez něho. Včera v noci jsem se převalovala, nemohla spát a přemýšlela, jak rozumným způsobem někomu jinému vysvětlit, co se děje. Ale je to nemožné. Jak by mohl někdo pochopit, že se občas ve spánku ocitnu s Freddiem? Neklamou mě smysly a nepředstírám, že je Freddie stále naživu, přítomný v mém každodenním životě. Ale existuje to... to druhé místo, kde jsme my dva pořád spolu, a já se bez ustání snažím bránit jeho vábivému volání."

Jonah a Freddie byli nerozlučná dvojka. I pro něj to je velká rána v životě. Po smrti Freddieho se z něj stal uzavřený muž. Dokáže se i on smířit s tím, že právě on přežil? Bude z něj opět ten veselý kluk, jakým vždy býval?

Kniha je psána v první osobě, kde je hlavním vypravěčem právě Lydia, Cítíme tu bolest a zoufalství, kterou prožívá ze ztráty své velké lásky. V krátkých kapitolách se nám střídají dvě časové osy. Bdění a snění, a k tomu je uveden i datum, takže se čtenář skvěle zorientuje v čase, což je super. Takže víme, že se celý příběh odehrává od čtrnáctého března roku 2018, až do dvacátého devátého ledna roku 2020. 

Josie Silver píše o ztrátě milované osoby velmi citlivým způsobem, a ukazuje nám, že za pomoci rodiny a přátel existuje ještě nějaká naděje na začátek nového života. Myslím, že ani vaše oči nezůstanou suché :-)

"Když mi máma několik dní po nehodě oznámila, že mi převlékla peřiny, nechtěně tím způsobila, že jsem se z nenadání úplně nervově zhroutila. Jako bych se pozorovala z dálky, jak tam ječím a škrábu na dvířka pračky, vzlykám při pohledu na povlečení převalující se v mýdlové pěně, spolu s níž odtečou do odpadu i poslední jemné stopy Freddieho kůže a vůně."

Knihu doporučím všem romanticky založeným ženám. Když jsem dočetla první knihu autorky, Den, kdy jsem zahlídla lásku, tak jsem věděla, že si prostě musím přečíst i knihu Dva v srdci. A rozhodně nelituji přečtení. I tato kniha má srdce...

Hodnocení

Josie Silverová
je nenapravitelná romantička. Svého muže poznala tak, že mu v den jeho jednadvacátých narozenin stoupla na nohu. Se svými dvěma dětmi a kočkou žijí v malém městě v Midlands. Den, kdy jsem zahlídla lásku (One day in December, 2018) je její debut, který se okamžitě stal bestsellerem ve Velké Británii i dalších zemích.

Za zaslání recenzního výtisku děkuji nakladatelství Cosmopolis, kde si knihu Dva v srdci můžete zakoupit.

Díky za přečtení a
mějte se krásně.
Pary

2 komentáře:

  1. Knihu jsem četla někdy ze začátku roku a úplně mě dostala, což jsme vůbec nečekala. :) Zvlášť po předchozí autorčině knize, která mě trochu zklamala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kniha je opravdu skvělá... předchozí kniha se mi také moc líbila, ale tato mě chytla o něco víc :-)

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře :-)