úterý 15. května 2018

Zoopisník Miroslava Bobka

zdroj obrázku

Autor: Miroslav Bobek
Rok vydání: 2018
Nakladatelství: Grada
Počet stran: 288

Anotace: Zoopisník ředitele Zoo Praha obsahuje přes sedmdesát kapitol, ve kterých vás autor seznámí s mnoha pozoruhodnými zvířaty a lidmi. Poznáte zákulisí pražské zoologické zahrady a seznámíte se s dobrodružným světem pouští a pralesů. Více i méně vážná témata, která autor podává neotřelou a odlehčenou formou, zakončují překvapivé pointy a poprvé je doplňují zcela unikátní fotografie.
Víte, kudy cestují kvakoši? Jak to bylo s lanovkou v pražské zoo? Kdo založil muzeum bobků? Kdy se slaví Světový den luskounů? Jak se daří pražským koním Převalského v Mongolsku? Který živočich je nejrychlejší? Kudy v Kamerunu jezdí Toulavý autobus? Kolik má Zoo Praha zvířecích obyvatel? To všechno a mnohem víc se dozvíte, když si přečtete nový Zoopisník Miroslava Bobka.


"Zrovna když jsem se rozhodoval, jakou fotografii vybrat na obálku téhle knížky, přišla mi zpráva, že je potvrzena Kvídina březost. Fotografie s lachtanem Malounem šla tedy stranou a vyhrál snímek, na kterém moučnými červy krmím pár hrabáčů kapských - Draca a Kvídu."

Myslím, že netřeba psát více o tom, o čem kniha je, protože samotná anotace to vystihuje úplně perfektně.

Když jsem přemýšlela nad knihou Zoopisník Miroslava Bobka, a napsání její recenze, byla jsem trochu skeptická. Ale po zběžném prolistování nebylo co řešit.

Na prvním místě jsem se zamilovala do fotografií, které nás provází po celou dobu čtení. Musím říci, že nad nimi jsem se doslova rozplývala. Ale není to pouze o fotkách. Slova autora nebyla zajímavá méně.

"Jan Žabiński, vystudovaný přírodovědec a hrdina bojů proti bolševikům, se v roce 1929 stal druhým ředitelem ZOO Varšava a budoval ji s mimořádnými úspěchy. Navíc se podílel na reintrodukci zubrů do Bělověžského pralesa."

Například se mi velmi líbila zmínka o gorilí samici Shindě, která začala 23. dubna 2016 rodit. O její březosti se nevědělo, a všichni už dávno vzdali jakékoli šance na to, že by někdy mohla mít ještě mládě. Ale máme tu i smutnější příběh, který jistě postřehla většina. Zpráva, která zaplavila média i sociální sítě. Určitě si někteří pamatujete tragédii ze Cincinnati Zoo, kdy malý chlapec v květnu 2016 spadl do výběhu ke gorilám a samec Harambe ho vlekl příkopem. Ano, i k tomuto se autor vyjádřil a sdělil nám svůj názor na tuto kauzu.
ukázka z knihy
Dozvíme se i jak odchytávají a značí satelitními vysílači sajgy mongolské. A spousty a spousty dalších zážitků. Pan Miroslav Bobek toho zažil opravdu mnoho a vše nám vypráví nenásilnou formou. Bylo to vážné, ale i vtipné. Tato kniha si mě získala a já jsem vážně moc ráda, že se mi dostala do ruky.

Knihu bych doporučila každému, kdo má rád zvířata, chce si přečíst něco o Zoo Praha, ale nejen o ní. A že to není žánr, který obvykle čtete? Vůbec nevadí. Můj také ne, ale kniha si mě naprosto získala. Četla jsem ji ve volných chvílích, které jsem trávila na Světě knihy v Praze, provázela mě po celou tu dobu.

"Je jenom jedna těžší otázka, než které ze zvířat v zoo mám nejraději. Ta úplně nejtěžší zní: Které z vašich zvířat je nejcennější?"

Když jsem zjistila, že autor má na stánku nakladatelství Grada i besedu, kde bude mluvit nejen o své knize, neváhala jsem a šla se podívat. A musím říci, smekám před ním.

Na závěr bych asi dodala, že pan ředitel Miroslav Bobek je opravdu sympaťák a člověk na správném místě. Rozhodně ví, o čem mluví a jeho kniha za přečtení stojí.

Hodnocení:

Miroslav Bobek
(*1967) vystudoval zoologii na Karlově univerzitě v Praze. V Českém rozhlase, kde pracoval téměř dvacet let, připravil mj. projekty Africká a Nová odysea, při kterých byla sledována migrace čápů černých, a "trochu jinou reality show" Odhalení s gorilami. V roce 2010 se stal ředitelem Zoo Praha, kde se během jeho dosavadního působení podařila řada výjimečných odchovů a otevření nových expozic, např. Údolí slonů nebo Velemlokária. Prosadil rovněž letecké transporty koní Převalského do Mongolska, za něž od mongolského prezidenta obdržel medaili Přátelství. Zoopisník je čtvrtým výborem jeho sloupků, které týden co týden píše již více než osm let.

Za zaslání recenzního výtisku moc děkuji nakladatelství Grada, kde si také můžete knihu Zoopisník koupit.

Díky za přečtení a
mějte se krásně.
Pary

2 komentáře:

  1. Tahle kniha vypadá hrozně super, mám strašně ráda pražskou zoo, takže doufám, že až tam v létě pojedu, bude se tam tahle kniha dát pořídit. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tuhle knihu ti můžu opravdu doporučit, byla jsem velmi mile překvapena... :-)

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře :-)