pondělí 18. září 2017

Metoda 15/33 – Shannon Kirk



Autor: Shannon Kirk
Rok vydání: 2017 
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 240

Anotace: Představte si těhotnou šestnáctiletou dívku, vytrženou z klidu a míru vlastního domova a uvězněnou v úložném prostoru špinavé dodávky. Je sama, unesená a k smrti vyděšená. 
A teď trochu jiný pohled. 
Představte si těhotnou šestnáctiletou dívku, geniální hříčku přírody a skvělou manipulátorku, uvězněnou v úložném prostoru špinavé dodávky. 
Od první vteřiny únosu není její chladně kalkulující mysl posedlá ničím jiným, než záchranou svého ještě nenarozeného syna a vykonáním aktu nemilosrdné pomsty. Tu plánuje metodicky, vypočítavě a vědecky.
Dá se dívka označit termínem klinický sociopat? 
Trpělivě vyčkává na pravý okamžik, neponechává nic náhodě, vše má dokonale načasováno. Když je oběť stejně nemilosrdná, jako její únosci, hodí se metoda 15/33.
A na mysl se vkrádá vtíravá otázka: kdo je tu vlastně oběť a kdo agresor? 


Lisa Yylandová byla unesena cestou do školy. Nikdo nic neviděl, nikdo nic neslyšel. Co mají její únosci v plánu a co s ní a jejím dítětem zamýšlí? A hlavně co má v plánu samotná Lisa? Jakou pomstu plánuje ona? 

"Kromě dvou nových tužek jsem uvnitř našla pravítko a černé ořezávátko. Ze strany bylo na něm vyryto číslo 15. Okamžitě jsem tuto cennost označila jako položku číslo 15, se zvláštním přihlédnutím k jejímu ostří." 

Příběh nám vypráví právě Lisa. Vše je psáno v přítomnosti, ale už je to sedmnáct let od únosu. Druhým vypravěčem je detektiv Roger Liu, který se specializuje právě na únosy dětí, s fantastickým zrakem a výtečnou pamětí, a navíc se v průběhu příběhu dozvíme i jeho příběh. 

Autorka hrdiny opravdu vykreslila detailně, že jsem si je dovedla živě představit. Myšlenkové pochody Lisy byly neuvěřitelné. Všechno mělo svůj řád, pečlivě propočítané, věděla, že nesmí udělat chybu, jinak by plán nemusel vyjít. 
Už na začátku se dozvíme, jak funguje Lisy mozek. Chápe a je schopna vyjádřit city, zároveň se však od nich dokáže oprostit.

"Poprvé a naposledy v životě jsem zažívala delší pocit strachu. Trval asi pět minut, plus mínus tři minuty, než zasáhl můj vnitřní spínač." 

Nechtěla bych být Lisy nepřítel, ale jako její kamarádka se také nevidím. Lisa působí trochu jako arogantní sociopat, který ví všechno nejlépe. Na knize, a mém názoru na ni, to ovšem rozhodně neubralo. Jak bychom se chovali my v jejím případě a s geniálním mozkem jako má ona sama? 

"Tak jo, když myslíš," odpověděla jsem a přepnula vnitřní spínač do polohy Projevování citů, což mi umožnilo, abych věnovala babi přátelský úsměv. "

I když jsem tušila, jak asi příběh dopadne, tak přesto jsem byla po celou dobu čtení ohromně napnutá a knihu jsem měla přečtenou opravdu rychle. 
Knihu určitě doporučím, já se při čtení bavila, a jestli chcete vědět, jak si Lisa poradila s únosci, přečtěte si tuto knihu také. 

Hodnocení:

Shannon Kirk
Je právnička a vysokoškolská profesorka. Navštěvovala univerzity West Virginia Wesleyan a St. John's, je absolventkou Suffolk Law School a předtím, než se přestěhovala do Massachusetts, působila v Chicagu, jako státní zástupkyně. Je držitelkou tří cen za kreativní psaní, které uděluje William Faulkner Société. Žije v Massachusetts s manželem - fyzikem a synem. 
Román Metoda 15/33 je jejím debutem. Byl přeložen do 21 jazyků a v mnoha zemích se stal bestsellerem. 

Mějte se krásně a budu ráda za jakoukoli reakci na tuto knihu.
Pary

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za vaše komentáře :-)